IJDock
IJDock is ooit begonnen met de vraag: Waar kan ik als passant in hartje Amsterdam mijn boot aanleggen?

Het antwoord is uitgegroeid tot een gebiedsontwikkeling op een schiereiland in het IJ zo groot als twee voetbalvelden. Sinds 2013 kunnen passanten hier inderdaad hun boot aanleggen en overnachten aan boord of in

het naastgelegen hotel.

IJDock is in veel opzichten spraak-

makend. Het is bijzonder dat juist in hartje Amsterdam, waar grond schaars is en de mogelijkheden uitgeput lijken,

een gebied met de omvang van twee voetbalvelden is gewonnen uit het IJ. Dat opent een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor wonen, werken en recreëren. De aanwezigheid van het Paleis van Justitie geeft IJDock een zeker cachet en garandeert vanaf de eerste dag veel dynamiek.

Programma
IJDock beslaat circa 89.000 m2 en omvat

  • een ondergrondse parkeergarage met circa 500 plaatsen,       waarvan circa 350 openbaar;
  • het Paleis van Justitie (circa 34.000 m2);
  • kantoorruimte voor de Dienst Waterpolitie van het KLPD (circa 3.400 m2);
  • commerciele ruimte (circa 1.300 m2);
  • een hotel met circa 300 kamers;
  • circa 5.800 m2 kantoren voor de markt;
  • 56 appartementen;
  • en een jachthaven met 60 ligplaatsen voor passanten.

Bereikbaarheid
Daarnaast is de bereikbaarheid dankzij de
ligging uitzonderlijk

goed. Maar even indrukwekkend is het contrast in schaalgrootte:

enerzijds de weidsheid en ruimte van het IJ waar imposante

cruiseschepen statig door het landschap glijden en anderzijds de

historische binnenstad met haar kleinschaligheid, oneindige

variatie en oog voor detail. IJDock verbindt beide werelden.

Niet in de laatste plaats in de architectuur.


Ontstaansfilosofie

Midden jaren negentig besloten de gemeente Amsterdam, de Rijksgebouwendienst en ASR Vastgoed
Ontwikkeling de
koppen bij elkaar te steken. Inzet was een nieuwe grootstedelijke ontwikkeling aan de zuidelijke IJ-oevers.

Lees meer over de ontstaansfilosofie.


De geschiedenis van het gebied rond IJDock (het Westerdokseiland) wordt vastgelegd door Theo Weij. De eerste twee episodes van zijn bevindingen leest u hier:
1 en 2.