06-08-2008 | Zichtlijn

Het lijken vijf gebouwen, maar schijn bedriegt. IJDock is eigenlijk één bouwblok, waarbij een fors gehanteerde zaag slechts een illusie wekt. Wie aandachtig kijkt, ziet dat op de website terug.

 

06/08/08 | Het grafische brein achter de site is ontwerper Danielle Schiks van het Amersfoortse reclamebureau Baanbrekers. Zij kwam op het idee om de opvallende zichtlijnen van IJDock te laten terugkeren in het ontwerp van de website. Schiks spreekt van een uitdagende klus. “Ik kreeg een vrije opdracht mee. Omdat de gevels van de gebouwen onder andere uit glas en lichte materialen bestaan, wilde Fortis een transparant webontwerp in lichte kleuren. Maar dat was eigenlijk het enige wat ze voorschreven. Verder mocht ik mijn gang gaan.”


Na de eerste briefings volgde een uitgebreide zoektocht naar de achterliggende gedachten van architect Dick van Gameren. Wat had hij met zijn masterplan voor ogen? Schiks verdiepte zich in het plan, waarna een maquette met imposant uitgezaagde sparingen haar op het juiste spoor zette. “Toen ik die maquette zag, viel het kwartje: hier wil ik meer mee. Om de zichtlijnen te verbeelden, koos ik voor schuine lijnen die vanaf de menubalk het scherm doorkruisen.” “Een sterk concept”, meent Baanbrekers’ creative director Ivo Tol.
 

Bijzonder geslaagd is de abrupte afwisseling in beeldmateriaal op de intropagina’s. Links op het scherm overheerst de plaat die het meest over het onderwerp zegt. Direct ernaast, vlijmscherp afgesneden door de schuine belijning, koos Schiks voor een beeld dat hiermee associeert. In dezelfde stijl, sfeer en kleurtinten, maar toch helemaal contrasterend. “Ze verbeelden de doorkijken van IJDock zelf.”